דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איזה שוקולד היה נפוץ בימי קדם? 

מאת    [ 13/11/2011 ]

מילים במאמר: 500   [ נצפה 3941 פעמים ]

כולנו יודעים ששוקולד מייצרים מקקאו. אך כיצד מייצרים קקאו? אוספים את פולי הקקאו, מייבשים, טוחנים, מסננים, אורזים ולפני השתייה מבשלים במים רותחים או בחלב. ואיך מייצרים את השוקולד? אוספים את פולי הקקאו, מייבשים, טוחנים, מסננים, מוסיפים חמאת קקאו ותמציות טעם, מחממים במיכלים גדולים ואחר כך יוצקים לתבניות בצורת קוביות, מקררים, עוטפים בנייר כסף ואחר כך בנייר צבעוני, והופ, יש חפיסות שוקולד.

 

איפה גדלים עצי הקקאו?

כמו כל העצים, עצי הקקאו צומחים ביערות. הם צומחים במקומות שונים בעולם, בעיקר בארצות קו המשווה, באפריקה, במזרח אסיה, למשל בגאנה ובקמרון ובארצות דרום אמריקה ודרום אסיה. הספקיות הגדולות ביותר של הקקאו הן חוף השנהב וניגריה. עצי הקקאו גבוהים מאד והם עשויים להגיע עד לשנים עשר מטרים. ישנם כעשרים זני משנה של עצי קקאו ושלושה זנים עיקריים.

 

איך קובעים את מחירו של הקקאו?

להבדיל ממוצרים אחרים הנמכרים בהתאם להיצע והביקוש במקומות המעוניינים באותם מוצרים, מחירות של הקקאו נקבע בבורסות מיוחדות לקקאו. בורסות הקקאו נמצאות בשיקגו, בניו יורק, בלונדון ובארצות נוספות במערב. מחירי הקקאו מושפעים משינויים כלכליים ברחבי העולם ומהשפעות פוליטיות. שינויי המחירים של הקקאו נעשים בדומה לבורסות הכספים בעולם כאשר המוצר הנסחר אינו כסף, מניות או איגרות אלא קקאו.

 

איך הכינו בימי קדם את זרעי הקקאו המיועדים למשקה שוקולד?

על פי מידע המצוי בידי הארכיאולוגים, את משקה השוקולד הראשון הכינו בני שבט המאיה ששכנו בדרום אמריקה. תהליך הפקת הקקאו באותם ימים היה דומה לתהליך הפקת הקקאו בימינו אנו. בני שבט המאיה אספו את פולי הקקאו, ייבשו את זרעיהם ולאחר מכן קלו אותם באש. כאשר פולי הקקאו היו קלויים היטב, הסירו בני שבט המאיה את הקליפות המכסות את הזרעים. את הזרעים הנקיים הם טחנו ומעכו בעזרת עלי ומכתש הדומים לעלי ולמכתש המשמשים אותנו עד היום. העלי והמכתש של בני שבט המאיה היו עשויים מאבן ונקראו מאנוס (manos) ומטאטס (metates) עלי ומכתש. לאחר כתישת זרעי הקקאו החל תהליך הכנת משקה השוקולד של בני שבט המאיה.

 

איך הכינו בני המאיה את משקה השוקולד שלהם?

בימי קדם הפיקו משקה קקאו שאינו דומה למשקה השוקולד המוכר לנו כיום. בני שבט המאיה הפכו את אבקת הקקאו הטחונה למעין משחה גרגרית שהייתה נמסה במים. כדי לקבל משקה שוקולד, הם הוסיפו למשחה מים, קמח תירס ופלפל חריף. את כל התערובת הם העבירו לכד גדול, עד שנוצר קצף על פני הנוזל. בשנים הראשונות נהגו בני המאיה לשתות את המשקה כמות שהוא, אך לאחר שגילו כי אפשר לבשל את התערובת, הם הרתיחו אותה מעל המדורה, מזגו לספלים ושתו להנאתם.

 

איך מפיקים כיום את הקקאו המשמש להכנת שוקולד? 

עצי הקקאו מצמיחים פרחים ופירות במהלך כל השנה, כך שאין כל קושי לקטוף את פולי הקקאו מבלי להיות תלויים בעונות השנה. על כל עץ צומחים גדלים שונים של פולי קקאו, בהתאם לעונת השנה. בזמן הצמיחה פולי הקקאו ירוקים וכאשר הם בשלים, צבעם הופך לכתום ואז אפשר לקטוף אותם. קטיף פולי הקקאו נעשה בתהליך ידני, לאחריו חוצים את פולי הקקאו ומוציאים מהם את הזרעים. בכל תרמיל יש כחמישים זרעים. טעמם של פולי הקקאו הטריים לא דומה לטעמו של השוקולד המופק מהם. צבעם לבן וטעמם מר. את פולי הקקאו משהים בשמש במשך חמישה ימים עד שצבעם הופל לחום.  

רון לויני




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב